הרוורד פרסמו בבלוג של ועדת הקבלה טיפים לכתיבת החיבורים וההמלצות באפליקיישן לתוכנית ה-MBA:

חיבורים

דבר ראשון, חשוב לנו להדגיש כי החיבור הוא רק אחד מהאלמנטים הרבים באפליקיישן, ואינו יותר חשוב או פחות חשוב מאלמנטים אחרים, אז אין צורך להיכנס ללחץ. המילים החשובות בשאלת החיבור הן "מה עוד?" – חיבור טוב הוא כזה שמספק מידע נוסף על המועמד מעבר למה שנכתב כבר באפליקיישן, ומחבר את כל ההיבטים של האפליקיישן ביחד.

השארנו את אותה שאלת חיבור במשך כמה שנים כי אנחנו אוהבים את החופש שהיא נותנת לכם. מועמדים שהתקבלו לתוכנית ה-MBA נקטו גישות שונות כלפי החיבור שלנו והצליחו להתקבל, מה שמוכיח שאין גישה אחת נכונה. הנה מה שמומלץ לכם לא לעשות:

  • לא לכתוב חיבור שדומה לקורות החיים שלכם – זה לא מועיל ולא מוסיף מידע חשוב כי כבר כתבתם את זה בקורות החיים ובשאר חלקי האפליקיישן. אתם יכולים להתבסס על מה שכתבתם באפליקיישן אבל חשוב להקפיד שהחיבור יוסיף מידע חדש.
  • לא לכתוב חיבורים ארוכים מדי – אמנם אין מגבלת מילים לחיבור שלנו אבל מומלץ להפעיל שיקול דעת ולנסות לכתוב בצורה ברורה ותמציתית. חשבו מה לא נכנס עדיין לאפליקיישן וצריך להיכנס לחיבור, ומה אנחנו לא צריכים לדעת.
  • חיבורים שלא מדברים עליכם – אחרי שכתבתם את החיבור, חשבו: "האם החיבור הזה יכול לתאר מישהו אחר?" אם כן, כנראה שהוא לא מספיק אישי. לדוגמא, קיבלנו חיבורים שמספרים על הרוורד ועל מה שהמועמד אוהב בתוכנית, אבל לא ממש מספרים על המועמד עצמו, וזו החמצת הזדמנות של המועמד לספר לנו העולם שלו, ההחלטות שלו, המוטיבציה שלו והחוויות שעבר.

ועוד עצה לסיום – זה מאוד מפתה לשכתב את החיבור פעמים רבות לפני הגשתו, אבל שימו לב שאתם לא מוציאים ממנו החוצה את האישיות שלכם.

המלצות

אילו שאלות אתם שואלים את הממליצים?

  1. איך הביצועים, הפוטנציאל, הרקע והאיכויות האישיות של המועמד בהשוואה לאלה של עובדים אחרים בתפקידים דומים? אנא ספק דוגמאות ספציפיות.
  2. תאר את הביקורת הבונה הכי חשובה שנתת למועמד, ספר על הנסיבות ועל תגובת המועמד.

ממי כדאי לבקש מכתבי המלצה?

בקשו ממי שמכיר אתכם טוב בהקשר מקצועי. בדרך כלל אחד משני הממליצים צריך להיות המנהל הישיר שלכם. השני יכול להיות מישהו שעבדתם איתו בעבר או שעובד איתכם כרגע. אפשר לשקול גם לבקש המלצה מלקוח, משקיע או מארגון אחר שאתם עובדים מולו. המלצות ממרצים הן בדרך כלל פחות מועילות אלא אם עבדתם איתם באופן משמעותי.
מומלץ לחשוב איך שתי ההמלצות משלימות אחת את השניה ומספקות דוגמאות שונות להיבטים שונים ברקע שלך.

מה לעשות אם אני לא רוצה לספר למנהל שלי שאני מגיש מועמדות ללימודים?

אנחנו מבינים שזה עלול להשפיע לרעה על המצב שלך בעבודה, ובמקרה כזה אתה יכול לבקש המלצה ממישהו מהעבודה הקודמת שלך, או ממישהו שאתה עובד איתו מחוץ לארגון שלך.

האם זה עוזר אם הממליץ הוא בוגר הרוורד? האם יש חשיבות לטייטל של הממליץ?

תמיד כדאי לבחור מישהו שמכיר אתכם היטב על פני מישהו בלמד בהרוורד או מישהו בתפקיד בכיר. זכרו שאנחנו רוצים ללמוד להכיר אותך ולא את הממליץ.

איך עובד התהליך?

אתה ממלא את פרטי הממליצים וכתובת המייל שלך באפליקיישן, והמערכת תשלח להם גישה לטופס ההמלצה. הם יגישו את ההמלצה שלהם עבורך בנפרד, וזו האחריות שלך לוודא איתם שהם מגישים את ההמלצה בזמן.

איזו הדרכה (אם בכלל) אני צריך לספק לממליצים שלי?

אתה יכול לחלוק עם הממליצים שלך את האפליקיישן והחיבורים שלך ולספר להם איך ההמלצה שלהם יכולה לעזור לך ולהוסיף אלמנטים חשובים לפרופיל שלך. אסור לך לנסח טיוטת המלצה עבורם.

האם ניתן לספק מכתבי המלצה נוספים?

לא, ואל תעודד אנשים לכתוב עוד מכתבי המלצה עבורך, זה לא עוזר. אנחנו קוראים רק שני מכתבי המלצה עבור כל מועמד.

מה הופך המלצה לטובה?

המלצות טובות מספקות דוגמאות ספציפיות שעוזרות לנו להבין את ההשפעה שהיתה לך, איך אתה גורם לדברים לקרות, איך האנשים והמקומות בעולם שלך הופכים טובים יותר בזכותך? בנוסף, חשוב מאוד שהממליצים יספרו על פידבק שנתנו לך ואיך זה עזר לך להשתפר ולצמוח, כדי שנבין את הפוטנציאל שלך ואת המסע שעברת.