נכתב ע"י הילה ירושלמי, מנכ"לית ארינגו

 

מכתבי המלצה הם חלק נפוץ באפליקיישן לתוכניות MBA, אבל יש קצת בלבול סביבם, הן מטעם המועמדים והן מטעם הממליצים עצמם. החלק החמישי של סדרת המאמרים של ארינגו יסביר איך למנף מכתבי המלצה לטובת האפליקיישן שלך.

השלב הקריטי הראשון בתהליך הוא לבחור את הממליצים הנכונים. רוב בתי הספר דורשים שני מכתבי המלצה, ומעדיפים כי ההמלצה הראשונה שלך תגיע מהמנהל הישיר שלך בעבודתך הנוכחית. אנו מסכימים כי זו ההמלצה האידיאלית מאחר והמנהל הישיר הוא המתאים ביותר לדבר עם נקודות החוזק שלך ועל הישגיך המקצועיים. עם זאת, ישנם מקרים בהם המנהל הישיר שלך אינו האדם הנכון או האידיאלי להמליץ עליך. קונפליקט נפוץ שמתרחש לפעמים הוא כאשר המועמד אינו מעוניין לחשוף בפני המעסיק שהוא מגיש מועמדות לתוכנית MBA, מסיבות שונות. למרבה המזל, רוב בתי הספר מכירים בקונפליקט זה ומוכנים לקבל מכתבים מממליצים אחרים כאשר לא ניתן להשתמש במנהל הישיר שלך.

אם אתה מוצא את עצמך במצב זה, חפש תחליף קרוב למנהל הישיר. שקול להשתמש במנהל הקודם שלך, אפילו מחברה אחרת בה עבדת בעבר אם יש צורך. היה יצירתי באופן זהיר; ניתן להשתמש במנהל פרויקט או במנהל עקיף אם הם יכולים לדבר בבירור ובאופן ספציפי על הפרופיל שלך. אפשרויות אחרות יכולות להיות אנשי מקצוע מפרויקטים חברתיים וקהילתיים בהם היית מעורב, או לקוח ותיק איתו עבדת מקרוב.

לעומת זאת, הימנעו מהטעות (הנפוצה) של שימוש בממליצים שאינם יכולים לדבר על הישגיכם וכישוריכם באופן ספציפי או בהקשר המתאים. לדוגמה, המלצות אקדמיות אינן יעילות כמו המלצות מקצועיות. מרצה באוניברסיטה שעבדת בשבילו על מחקר או ניסוי יכול להיות ממליץ רלבנטי רק אם הוא יכול לחוות דעה על התפקוד המקצועי שלך במקום העבודה, אבל בכל אופן מומלץ להימנע מהגשת המלצה מהפרופסור האהוב עליך. כמו כן, כדאי להימנע ממלכודת המנכ"ל. כמובן שמכתב המלצה חזק ומפורט מהמנכ"ל יהיה מעולה – אבל אם אתה בקושי מכיר אותו, ואתה לא בטוח שאתה יכול להכין אותו כראוי, עדיף לבחור את איש המקצוע שמכיר אותך היטב ויכול לספק דוגמאות ספציפיות של נקודות החוזק שלך ולהעיד על התאמתך לתוכנית MBA.

גם לאחר שבחרת את הממליצים שלך והם הסכימו לתמוך בך, העבודה שלך עדיין לא הסתיימה! מכתבי ההמלצה אינם שלב פורמלי – הם מעניקים לוועדות הקבלה פרספקטיבה נוספת לגבי מי שאתה כאיש מקצוע. זוהי הזדמנות מצוינת לתמוך בנרטיב של האפליקיישן שלך ולספק דוגמאות נוספות לנקודות החוזק והיכולות שלך שהצגת בחיבורים. אולם זה התפקיד שלך בתור המועמד לעשות את העבודה השחורה ולספק לממליצים שלך את הכלים שהם צריכים כדי לתמוך בך. הזמן אותם לקפה וספר להם על העניין שלך בתוכנית ואיך אתה רואה את ההתאמה שלך אליה. שתף אותם במחשבות שלך ותן להם הצעות כיצד הם יכולים לתמוך בך. הצע לשכור איש מקצוע כדי לבצע הגהה על מכתבי ההמלצה שיכתבו עבורך ולספק להם משוב על מנת להבטיח כי המסר ברור. כמו כן חשוב לוודא שהממליצים שלך יודעים מהו הדדליין להגשת ההמלצה ויודעים איך להגיש את ההמלצה – מכתבי המלצה הם חלק ממסמכי האפליקיישן שלך ולכן יש להגיש אותם עד הדדליין של הסיבוב בו אתה מגיש.

מכתבי ההמלצה הם הזדמנות מצוינת להציג את הפרופיל שלך ולהראות את ההתאמה שלך לתוכנית MBA. הימנע מהמכשולים הנפוצים ועבוד ביחד עם הממליצים שלך כדי להבטיח שיש להם את המשאבים כדי לתמוך בך. בהצלחה!