ארינגו ממשיכה בסדרת הראיונות עם סטודנטים ובוגרים מתוכניות ה-MBA המובילות בעולם, והיום ראיון עם יונתן פרל, סטודנט שנה א' בתוכנית ה-MBA של  MIT Sloan:

ספר לנו קצת על הרקע שלך לפני ה-MBA

אני מגיע מרקע יחסית ״קלאסי״ ללימודי MBA. בעבר שירתי כ-5 וחצי שנים כקצין בחיל הים, כשלאחר השחרור למדתי לתואר ראשון בתוכנית פכ״מ (פילוסופיה, כלכלה, מדע המדינה ומשפטים) למצטיינים באוניברסיטת תל אביב וכן, עבודה של שנתיים בתור יועץ בחברת הייעוץ האסטרטגי הבינ״ל Strategy‪&.

מה מיוחד בביה"ס שלך?

בעיניי, Sloan School of Management ייחודי ביחס לביה״ס אחרים ב-4 נקודות מרכזיות:

  1. תרבות – שמעתי רבות על התרבות בביה״ס, אבל כמו שארחיב בהמשך, לא תיארתי לעצמי עד כמה התרבות משמעותית בחיי היום יום שלך. בביה״ס כולם כולל כולם מעוניינים שתצליח – כמו שאת/ה מעוניינ/ת ששאר הסטודנטים יצליחו.
  2. Action labs – אלו קורסים שבהם ביה״ס מאפשר לך להביא לידי ביטוי בעולם האמיתי את הדברים שנלמדים בכיתה ובכך לצבור ניסיון וחוויות. במהלך הקורסים הללו יש אפשרות לעבוד על פרויקטים בשיתוף חברות וארגונים שונים וכמובן לקבל קרדיט בהתאם.
  3. החיים בקיימברידג׳ ובעיר בה לומדים סטודנטים מאוניברסיטאות עילית כמו הרווארד, יוצרת חיי חברה מדהימים, ובטח לסטודנטים ישראלים, האפשרות לבלות עם סטודנטים מ-HBS ו-HKS היא נפלאה. למעשה, מקבלים חוויה מצד אחד של עיר סטודנטיאלית ומצד שני חוויה של מגורים בעיר גדולה.
  4. הקשר עם MIT הגדולה – אין ספק שהאפשרויות לביצוע שיתופי פעולה (כולל לקיחת קורסים בפקולטות השונות) עם האוניברסיטה הטובה בעולם, שמושכת אליה את המוחות המבריקים ביותר, היא יתרון גדול לאין שיעור.

האם לאחרונה היו שינויים בביה"ס או בתהליך הקבלה?

בשנתיים האחרונות, MIT Sloan School of Management מנהיג מדיניות של GMAT waiver, מה שיוצר הזדמנויות למועמדים מרקעים שונים. כמו כן, בשנה שעברה הלימודים התקיימו בתצורה היברידית, אך השנה חזרנו ללמוד בתצורה של ‪.In‪-person

תוכל לספר לנו על האוירה בביה"ס ועל היחסים בין הסטודנטים והמרצים?

לביה״ס יש היסטוריה רבה בכל הקשור לתרבות ולמערכות היחסים בין הסטודנטים. למעשה, עד שאתה לא נמצא פה, קשה מאוד להבין איך זה הגיוני שלכל כך הרבה אנשים אכפת מההצלחה ומהפיתוח העצמי שלך. הדבר מתחיל ב-Core teams שהן קבוצות לימוד קטנות של כ-7 סטודנטים ומגיע למה שסטודנטים משנים אחרות ומתארים אחרים מסייעים לך בהשגת התמחויות קיץ ובלימודים עצמם.

מהניסיון שלי, מערכת היחסים בין סטודנטים למרצים היא יותר מנפלאה. הדבר בא לידי ביטוי ברצון הרב של מרצים להצלחה האישית שלך, מה שמתרגם בפגישות מקצועיות על החומר בכיתה ובפגישות אישיות בהן ניתן לדבר על הכל (מטיפים לראיון עבודה ועד לפרוק תסכול וקשיים אישיים).

מבחינת זמן פנוי, הסמסטר הראשון ללימודים נחשב לעמוס ביותר (לימודים ו-Recruiting), אך עדיין בכל חמישי מתקיים האפי-אואר לאושיין שלי (הכיתה מחולקת ל7 אושיינים (Oceans) של כ-75 סטודנטים בממוצע איתם מבלים את הסמסטר הראשון), ארוחות קטנות בבתים ובמסעדות, טיולים ונסיעות (למשל לקוסטה ריקה וניו אורלינס) וכו׳. הכל שאלה של סדר עדיפויות, רצונות אישיים ותקציב.

תוכל לספר קצת על האיזור והעיר?

קיימברידג היא עיר סטודנטיאלית במלוא מובן המילה – שוכנות בגבולותיה כ-3 מהאוניברסיטאות הטובות בעולם (MIT‪, Harvard and Tufts). מנגד, מעבר ל-Charles river שוכנת בוסטון שהיא אחת מה-Financial hubs המרכזיים בחוף המזרחי ובארה״ב בכלל. האזור בו שוכן ביה״ס Sloan נקרא Kendall Square שזוכה לתואר The most innovative square mile in the world. בנוגע למסעדות וחיי לילה, האזור של Kendall Square הוא יחסית רגוע, אבל במרחק נסיעה של תחנת רכבת אחת אפשר להגיע למרכזי בילוי יותר מהנים, הן בקיימברידג והן בבוסטון.

מה תוכל לספר על הגיוס וההתמחויות?

אני פחות יכול לענות על השאלה הזו כי אני נמצא הסמסטר הראשון ללימודים ותהליכי הגיוס מתחילים רק כעת, אבל אני כן יכול להגיד שלCDO (Career development office) יש משאבים רבים (אתר שכולל הצעות עבודה והתמחויות קיץ, צוות רחב של יועצי קריירה בתחומים שונים שמסייעים לך בכתיבת קו״ח, בכתיבת Cover letters ובביצוע ראיונות דמה – כדי להכין אותך כמה שיותר טוב. עם זאת, חשוב לציין שהתפקיד של ה-CDO הוא לא למצוא לך עבודה או התמחות וחשוב להבין את זה.

מבחינת חברות שמגייסות בביה״ס, אזי שניתן למצוא את כל החברות הגדולות בעולם בכלל התחומים (אמזון, מקינזי, BCG, Bain, גוגל, אפל, גולדמן זאקס וכו) וכן חברות קטנות יותר כגון סטארטפים וVCs. כמו כן, במידה והחברה בה אתם מעוניינים לעבוד אינה מגייסת באופן רשמי בביה״ס, ניתן בקלות רבה למצוא ברשת הבוגרים של ביה״ס, אנשים שישמחו לעזור לך להגיע לאדם המתאים.

איך התמודדת עם נושא הויזה?

למעשה, תהליך הוצאת הויזה היה אחד מהחלקים היותר קלים והפשוטים בתהליך. ל-MIT יש משרד שנקרא International Students Office שכל שכל מטרתו היא לסייע  לסטודנטים בינ״ל. בין היתר, הם הגורם שמנפיק את המסמכים הרשמיים (תלוי בסוג הויזה שאתם מוציאים) שאיתם מגישים את הבקשה הרשמית לויזה בשגרירות האמריקאית. כמו כן, העובדה שהוצאתי בויזה בשגרירות האמריקאית במהלך תקופת הקורונה לא פגעה בי והתהליך לקח כ-3 שבועות מרגע קביעת התור ועד קבלת הדרכון עם הויזה המיוחלת (יש תורים שונים לסוגי הויזות השונות).

מה אתה אוהב במיוחד בתוכנית הלימודים? אתה יכול להמליץ על קורסים מסוימים?

אחד הדברים שאני מאוד אוהב בתוכנית ה-MBA של MIT Sloan School of Management הוא שתוכנית הלימודים מחלוקת כך שיש Core sementer אחד בו לומדים את כל קורסי החובה (ניתן להוסיף גם קורס בחירה אחד – אופציונלי), ואילו שאר שלושת הסמסטרים כוללים קורסי בחירה בלבד – מה שמאפשר מרחב גמישות לכל סטודנט/ית לבנות את תוכנית הלימודים המתאימה לו/לה ביותר.

בנוסף, אני אוהב את העובדה שמדובר בתוכנית יחסית קטנה (400‪-450 סטודנטים) וכי קיימות אפשרויות רבות לביצוע שיתופי פעולה חוצי MIT.

נקודה נוספת וייחודית לביה״ס היא ה-Action Labs שניתן לקרוא עליהן יותר באתר, והן למעשה מבטאות את הרצון של ביה״ס לתת לסטודנטים שלו, לצד לימודים אקדמיים גרידא, את האפשרות להביא לידי ביטוי את הדברים שנלמדו בכיתה לעולם האמיתי.

איזה סוג מועמדים ביה"ס מחפש? מי יתאים במיוחד לתוכנית של MIT?

בעבר, MIT Sloan School of Management נתפס כביה״ס שמכוון למקצועות הטכנולוגיה ושנתח נכבד מאוד מהסטודנטים שלומדים בו הינם בעלי רקע הנדסי וטכנולוגי. עם זאת, חשוב לדעת שביה״ס מחפש את כולם – מכל רקע ומכל תעשייה – למעשה,  כל עוד אתם בעלי מוטיבציה גבוהה, סקרנות בריאה ורצון לאתגר את עצמכם בכל יום, סלואן זה במקום בשבילכם. עם זאת, כן חשוב לציין שביה״ס שם דגש רב, לעומת ביה״ס אחרים, על יכולות אנליטיות.

יש לך טיפים למועמדים לתוכנית?

הנקודה הזו היא בעיניי חשובה לכל מועמד/ת ששוקלים להגיש אפליקיישנים ללימודים מתקדמים – צרו קשר עם סטודנטים ובוגרים של ביה״ס ותשאלו אותם/ן שאלות שמעניינות אתכם ושתרצו לקבל לגביהן תשובה – אין מישהו שיודע יותר טוב ממי שחווה את זה וממי שעובר את זה כרגע (ותזכרו שכל אחד עובר חוויה אינדיבידואלית, אז מומלץ לשמוע מכמה שיותר אנשים. כמו כן, לכו תדעו, אולי תיצרו חברויות טרם הגעתכם לביה״ס (מניסיון אישי, זה עושה את ההבדל).