קצת על מכתבי המלצה לתוכניות ה-MBA המובילות 

מרבית בתי-הספר למנהל עסקים דורשים שניים או שלושה מכתבי המלצה כחלק מתהליך הקבלה. ברוב המקרים, בתי-הספר מבקשים מהממליץ להעביר את ההמלצה דרך מערכת ההרשמה הממוחשבת של האוניברסיטה.

ההמלצות הן אחד מהחלקים המשמעותיים ביותר של בקשת הקבלה שלך. להלן כמה שאלות נפוצות בנוגע לתהליך זה.

במהלך מילוי האפליקיישן שלך, תתבקש למסור את כתובות האימייל של הממליצים שלך. ברגע שתמסור כתובות אלו, הממליצים יקבלו אימייל ישירות מתכנית ה-MBA עם קישור למערכת ההמלצות של ביה"ס, שם יתבקשו לענות על סדרה של שאלות לגביך (כפי שמפורט בהמשך).
חשוב: על הממליצים לענות על השאלות ולהגיש את ההמלצה לפני הדדליין של הסיבוב אליו אתה מגיש (מומלץ שתוודא מולם שהם אכן עושים זאת).

יש להתחיל לחשוב על ההמלצות מיידית עם החלטתך להגיש מועמדות לבית-ספר למינהל עסקים – ואפילו אם זה שנתיים-שלוש מראש! לא, אין צורך בהמלצות כתובות שנים מראש, אך כן תצטרך:

א. לזהות ממליצים פוטנציאליים.
ב. לפתח מערכות יחסים טובות ומשמעותיות עם שלושה או ארבעה ממליצים פוטנציאליים.

ההמלצות נמדדות לרוב לפי שלושה קווים מנחים:

א. התוכן. למשל, רמת ההתלהבות והתמיכה שהממליץ מפגין, והסיבות לכך. רצוי שסיבות אלו יכללו דוגמאות אמיתיות מהחיים.

ב. אופי ומשך ההיכרות. ככל שההיכרות ארוכה ואינטנסיבית יותר, כן עדיף. הממליצים האפקטיביים ביותר הם בד"כ אלה שפיקחו על עבודתך. לכן, בד"כ לא מומלץ להביא המלצה ממרצה (אלא אם עבדת עבורו או אם נדרשת המלצה כזו).

ג. הרקע של הממליץ. במקרים בהם נקודות א ו-ב זהות, אז המלצה ממנכ"ל או משר, לדוגמא, נחשבת לבעלת משקל רב יותר מהמלצה ממנהל זוטר. בדומה לכך, המלצה מבוגר של אותו בי"ס שהינך פונה אליו בד"כ אפקטיבית יותר מהמלצה ממי שאינו בוגר.

כאשר אתה בוחר את הממליצים שלך, מצא את שיווי המשקל הנכון בין קריטריונים אלה, עם הדגש החזק ביותר על התוכן. המלצה סטנדרטית ופושרת לא תעשה את העבודה, ולא חשוב מי נתן אותה.

מרבית ההמלצות הן באורך 2-4 עמודים. המלצות בנות עמוד אחד, כולל כותרת ופרטים רשמיים נוספים, הן לרוב קצרות מכדי להוכיח ולהדגיש את האופי המשמעותי של מערכת היחסים (ראה סעיף ב' לעיל). חשוב לציין כי בדרך כלל נדרש הממליץ לענות על שאלות ספציפיות במערכת הממליצים של ביה"ס, וברוב המקרים ישנה מגבלת מילים מוגדרת לכל שאלה (250-500), אולם בבתי הספר הבאים אין מגבלת מילים בהמלצות: Berkeley, Chicago, ESADE, HEC Paris, INSEAD, NYU, Oxford, Tuck.

רוב ההמלצות החזקות משתמשות בדוגמאות ספציפיות וקונקרטיות שמבארות ומדגימות את הטיעון של הממליץ. לדוגמא, לעיתים קרובות לא מספיק לקבוע כי "יוסי הוא מנהל נהדר". המלצה חזקה צריכה להציג ולתאר מקרים ספציפיים שבהם יוסי הדגים את פוטנציאל המנהיגות המרשים שלו.
המועמדות שלך תהיה חזקה יותר אם הממליץ יכין המלצה ספציפית לכל אוניברסיטה ויענה על שאלות ההמלצה הספציפיות שכל אוניברסיטה מציגה. אם אין באפשרותך להשיג רמה כזו של שיתוף פעולה והשקעה מהממליץ שלך, ניתן לנסות "דרך אמצע": בקש מהממליץ לכתוב מכתב סטנדרטי אחד עבור כל בתי-הספר, ובהתבסס על המכתב הראשון לכתוב מכתב ספציפי לבית-הספר המועדף עליך. בשנים האחרונות אימצו חלק מבתי הספר שתי שאלות ממליצים אחידות:

1. How do the candidate’s performance, potential, background, or personal qualities compare to those of other well-qualified individuals in similar roles? Please provide specific examples.

2. Please describe the most important piece of constructive feedback you have given the applicant. Please detail the circumstances and the applicant’s response.

סך הכל, מערכות יחסים חזקות והיכרות קרובה עם הממליצים שלך הם המפתח להשגת המלצות אפקטיביות. המלצות כאלו הן הכרחיות להצלחתך בהליך הגשת המועמדות.

בהצלחה!
צוות ארינגו

Michigan Ross MBA

אוניברסיטת מישיגן

חושבים על הרשמה ל - TOP 10 MBA?

ארינגו יכולה לעזור לך להגשים חלום!

האם ארינגו באמת יכולה לשפר את סיכוייך?

התוצאות שלנו מדברות בעד עצמן