ארינגו קיימה ראיון עם אופיר דגן, סטודנט בתוכנית ה-EMBA בלונדון ביזנס סקול, כדי לשמוע ממנו על התוכנית, הלימודים בביה"ס וטיפים למועמדים:

ספר לנו קצת על הרקע שלך לפני ה-MBA

הגעתי ללימודים לתואר שני לאחר יותר מ-20 שנות ניסיון תעסוקתי בתור יזם, מייסד, מנכל, מנהל חטיבה ועבודה בחברה בינלאומית ברמת ההנהלה.

היתה לך קריירה מצליחה, למה לעשות MBA?

לאחר כשלוש שנים לאחר שעברתי לעבוד ולגור בלונדון, הבנתי שאני צריך לרכוש השכלה בינלאומית רחבה אשר תקנה לי כלים ניהוליים חדשים ומתקדמים אשר יאפשרו לי לשבור את תקרת הזכוכית שהיתה מעליי בעבודה ברמת ההנהלה בחברה בינלאומית גדולה. הבנתי שברמת החברות הבינלאומיות, חשוב מאוד שיהיה להם את היכולת לסווג אותך בהתאם להשכלה הפורמאלית שקיבלת (TO PIGEONHOLE YOU) כאשר השכלה ממוסד חינוכי בעל שם עולמי מהווה יתרון בהקשר זה. הבנתי שתארים מתקדמים שאינם מאוניברסיטה מוכרת ונחשבת מהווים נקודה חולשה בהתקדמות בארגונים גדולים בדגש על מדינות מערביות. עם הרקע והניסיון הרחב שלי, הובהר לי בשלב מוקדם של תהליך המיון ללימודים שאני יכול לפנות רק לכיוון של EMBA בעיקר לאור העובדה שעבדתי משרה מלאה במקביל.

למה בחרת ב-LBS? מה מיוחד בבית הספר הזה? מה מבדיל אותו מאחרים?

אני בחרתי באוניברסיטה הזו הן בגלל שהיא דורגה במקום הראשון באירופה וכאחת מהאוניברסיטאות המובילות בעולם בתחום הניהול, והן בגלל שהאוניברסיטה הזו מתמחה בהכשרת ניהול בכיר בניגוד לאוניברסיטאות אחרות שעושות דברים רבים אחרים. רף הכניסה הגבוה היה מבחינתי נקודת חוזקה שנתנה לי את ההערכה המוקדמת, שהאנשים שאיתם אלמד יהיו בהתאם הן מבחינת ניסיון והן מבחינת היכולת שלהם לתרום לי באופן בלתי פורמאלי במהלך הלימודים.

שיקול נוסף היה קשור למבנה תוכנית הלימודים ושעות הלימוד- כל סוף שבוע שני, ימים שישי ושבת יוחדו ללימודים משעה 8 בבוקר עד לשעה 8 בערב, בניגוד לאופציות אחרות שריכזו את הלימודים בשבועות לימוד שלמים, מה שהיה מבחינתי אופציה טובה פחות בגלל העבודה שלי.

מה הפתיע אותך בלימודים?

שנת הלימודים הראשונה היתה אינטנסיבית במיוחד והצריכה ממני כל דקה פנויה במהלך השבוע בכדי לעמוד בקצב העבודות והלימודים הנדרשים כהכנה לקראת השיעורים הבאים. לעיתים תהיתי אם הם מודעים לכך שמדובר במסלול לימודים לאנשים עובדים מאחר ורמת ההשקעה הנדרשת היתה עצומה, זה היה מעבר לציפיות שלי.

הופתעתי מאוד לטובה לגבי הערך המוסף שהלימודים מספקים לך מעבר ללימודים עצמם, לאוניברסיטה יש עשרות רבות של מועדונים אשר דרכם ניתן לקבל הכשרות רבות נוספות אשר מעניינות אותך כאינדיבידואל. אני הרגשתי במהלך הלימודים שאני לא יכול להכיל את כלל הנושאים שמעניינים אותי ואשר נגישים לי ברמה של הרצאות (לאורך המגיפה כלל המפגשים היו אונליין, דבר שהיה מאוד יעיל מבחינתי בכדי למקסם את הזמן שלי) והיו מקרים רבים שהייתי צריך לתעדף את הנושאים שחשובים בעיני יותר לעומת אחרים. בממוצע נכחתי לפחות בשלוש הרצאות בשבוע שהיו מחוץ ללימודים הפורמאליים (בדרך כלל זה היה בשעות אחה"צ או הערב).

הופתעתי לטובה ומצאתי ערך רב בכל הקשור להרצאות בתחום ה"קריירה", היו עשרות הרצאות בתחומים רבים ומקיפים לרבות הרצאות ספציפיות לגבי תחומי עיסוק בעולמות הייעוץ השונים.

הופעתי מאוד מהרמה שבה נשאבתי לתוך הלימודים, ועד כמה לאורך השנתיים הללו הייתי מרוכז בלאגור עוד ועוד ידע והבנה על נושאים רבים שלא היה לי מושג לגביהם ובזכות הלימודים נפתחו עיניי לעולמות אלה.

איך הצלחת לתמרן בין הלימודים, הקריירה וחיי המשפחה?

חשוב להבין מראש שבכדי לשלב בין כלל עולמות התוכן הללו, צריך לרצות מאוד את הלימודים האלה וזה נכון לסובבים אותך ולא רק אותך כסטודנט. במהלך השנתיים הללו המשפחה הקרובה משלמת מחיר בכך שאתה זמין פחות, קשוב פחות, ולא יכול לתרום ליום יום בבית כפי שעשית לפני כן. המשפחה היא חלק בלתי נפרד מהתהליך, וחשוב שהיא תבין שיש מחיר שכולם משלמים בכדי שזה יעבור בהצלחה.

במהלך הלימודים ישנתי פחות בכדי להיות מסוגל לשלב טוב יותר בין כלל עולמות התוכן והייתי מאוד מפוקס בכל משימה שביצעתי, אם בהקשר של משפחה, לימודים , עבודה. בראייה לאחור, מצאתי את האיזונים הנכונים בין השלושה, וזה עבד בסדר.

תוכל לספר לנו על האוירה בביה"ס? היחסים בין הסטודנטים למרצים? מה אתם עושים בזמנכם הפנוי?

האווירה בבית הספר היא מאוד חיובית, בונה ומפרגנת. אנשים מגיעים מכל העולם ללימודים הללו בכדי לרכוש השכלה מעולה, אך לא פחות מכך, בכדי לבנות רשת של קשרים עם אנשים מעולמות תוכן אחרים ממדינות אחרות. איתי היו בכיתה 75 תלמידים מ-40 מדינות שונות. התלמידים היו ממגוון עצום של תעשיות ורקע מקצועי שונה- רופאים, מהנדסים, רואי חשבון, עורכי דין, יזמים, ועוד ועוד. השילוב הזה יוצר כור היתוך מדהים שמרחיב את ההבנה והאופקים בנושאים רבים שאינם חלק מהלימודים הפורמאליים, מה שהופך את התהליך החברתי במהלך השנתיים הללו לעוצמתי במיוחד.

האוניברסיטה מצדה, עשתה מאמצים גדולים ביותר בכדי שיהיה ה- NETWORKING בין האנשים לאורך התקופה הזו (בדגש על מגבלות ה-COVID שהקשו מאוד).

במהלך הלימודים ברוב הקורסים יש שילוב של לימודים בקבוצות 2 עד 6 סטודנטים בהתאם לסוג הקורס, העבודה המשותפת על מטלות לימודיות בונה קשרים לא פורמאליים עם אנשים שלא היה סיכוי לפגוש או לתקשר איתם לעולם ללא מסגרת זו. זה פשוט נפלא.

במבט לאחור, האם המבנה של תוכנית ה-EMBA היה נכון עבורך? האם היית מעדיף תוכנית פול-טיים?

בהסתכלות לאחור, הייתי מעדיף לימודים של שבוע מרוכז שלם אחת למספר שבועות ולא לימודים במהלך סוף השבוע מאחר וזה קשה מאוד לחזור למסגרת הלימודים עם הפסקה של כשבועיים בין פרק אחד לשני.

ספר לנו איך זה לגור וללמוד בלונדון?

אני חי בלונדון נכון להיום 5 שנים. עבורי, לונדון היא העיר הכי מדהימה בעולם מבחינות רבות והשילוב של הלימודים באותו המיקום הוא שילוב מנצח. יש בעיר הזו אנרגיות נהדרות, וזו עיר שמקבלת כל אחד כמות שהוא ללא קשר למוצא, מין, גזע, דת או נטייה מינית, מה שהופך אותה למאוד קוסמופוליטית ונעימה.

יחד עם זאת, היא עיר יקרה, המגורים והמחייה הם הוצאה משמעותית שיש לתמחר ולקחת בחשבון כחלק מקבלת החלטה ללמוד בעיר זו. היו איתי חברים ללימודים אשר טסו כל פעם ממקום מגורם לטובת סוף שבוע כזה או אחר, זו אופציה, אבל אופציה המצריכה הרבה לוגיסטיקה ועלויות הכרוכות בכך. לסיכום, מעבר לעלות הלימודים שהיא גבוהה מאוד, יש להוסיף על סכום זה בסביבות 50% הוצאות נלוות.

מה היה הקורס שממנו למדת הכי הרבה?

היו קורסים רבים שמצאתי אותם מעניינים במיוחד, והיו קורסים רבים שרציתי לקחת ונאלצתי לוותר מתוך שיקולי זמן ומגבלת כמות קורסים שניתן ללמוד.

הקורסים שתרמו לי הכי הרבה, היו קשורים לקורסים שנגעו באסטרטגיה ברבדים שונים של ניהול. בזכות מודלים וסימולטורים שונים שעשינו במהלך הלימודים, קיבלתי הבנה הרבה יותר מעמיקה איך אני כמנהל צריך להתייחס לבעיות בצורה מובנית עם תהליך ברור שלמה התהליך הנדרש בכדי להגיע למסקנה מה דרך הפעולה הטובה יותר מבין האופציות האחרות וזאת בשילוב של כלל נושאי הליבה של ניהול הכוללים פיננסים, חשבונאות, לוגיסטיקה ותפעול וכדומה.

מה אהבת בביה"ס ובתוכנית הלימודים? האם תוכל להמליץ על קורסים או מועדונים מסויימים?

אני אהבתי מאוד את העובדה שבית הספר הוא כמו בופה בבית מלון. יש אינסוף אפשרויות של מה שניתן לאכול, ויש המון אוכל מאוד טעים, אבל אין סיכוי שתוכל לאכול מהכל. לשם כך , אתה צריך לתעדף מה לשים על הצלחת מאחר ויש מגבלת קיבולת לקיבה שלך. באותה המידה, יש מגבלת יכולת של זמן ואנרגיה כמה ניתן לקבל מבית הספר. באמצעות הקורסים והמועדונים השונים, האפשרויות הן עצומות וכל אחד צריך "למלא את הצלחת שלו" עם התוכן שבעיניו הוא הכי רלוונטי לצרכים שלו.

איזה סוג מועמדים ביה"ס מחפש? מי יהנה במיוחד בביה"ס? איזה סוג מועמד יתאים לביה"ס ולתוכנית ה-EMBA?

 בית הספר מחפש לתוכנית הלימודים אנשים שתהיה להם היכולת להצליח בלימודים בוודאות גבוהה. מעבר לכך, חשוב לו מאוד, שמי שמתקבל לתוכנית, יהיה עם רקע מעניין, סיפור חיים מעניין, ניסיון עשיר ונכונות לשתף עם אחרים את מה שהוא חווה בכל רובד של החיים בדגש על עולמות הניהול.

מחפשים אנשים עם יכולת תקשור גבוהה אשר מחפשים אנשים מסגנון זהה בכדי לחלוק חוויות ולבנות רשת קשרים ענפה להמשך החיים.

לדעתי כל מי שבא ללימודים עם הגישה שפורטה מעלה ישיג עולם ומלואו משנתיים אלה. מבחינתי, זה היה מעל ומעבר לציפיות שלי.

יש לך טיפים למועמדים שחושבים להגיש מועמדות ל-LBS?

אני החלטתי ללכת ללמוד די במקרה ואני לא מצטער על כך לרגע, להיפך, זה כבר שינה את חיי לכיוונים שכלל לא ציפיתי שאגיע אליהם.

מעבודה בחברה גלובאלית הגעתי לכך שייסדתי שתי חברות חדשות שאחת מהן היא סטארטאפ בעולם הטכנולוגיה למרות שאני לא מעולם זה כלל. השותף שלי הוא מהכיתה שלי ולא הייתי חושב להקים איתו עסק לעולם אילולא "בילינו" לילות ארוכים ביחד בפתרון עבודות הקשורות ללימודים ושם נחשפנו לטוב ורע שבאנשים במיוחד במצבים של לחץ, עייפות ושחיקה מתמדת.

הלימודים הללו נתנו לי כלים ותובנות שהיו חסרים לי בארגז הכלים של החיים בכדי לדעת שאני מסודר לעשורים הבאים עם הבסיס הכי טוב שאפשר להצליח.

המחיר הכספי הגבוה של הלימודים נותן החזר השקעה גבוה במיוחד וכמובן שהוא ניתן לאומדן בכל מקרה לגופו. אני לאורך השנתיים הללו אמרתי לעצמי שהעלות בטלה בשישים לעומת מה שקיבלתי חזרה וככל שהזמן עבר לאורך הלימודים, תחושה זו רק התחזקה.

רבים מהאנשים שמגיעים ללימודים אלה יודעים שהם בדרך לעשות שינוי בחייהם, אם הם מבינים זאת ורוצים לעשות זאת וצריכים את הכלים לכך, או בגלל שהם מרגישים שהם צריכים לעשות את הצעד הזה אבל לא יודעים מה לשנות, איך לשנות ולאן לפנות.

הלימודים האלה מספקים אינספור נקודות מבט על האפשרויות שעומדות בפני כל אחד ונותנים את האנרגיה והאומץ לעשות החלטות אמיצות. רבים מחבריי ללימודים, בדיוק כמוני, שינו את הקריירה שלהם הן על ידי מעבר לעבודה חדשה, מעבר לעבודה חדשה בתעשיה חדשה, או מעבר לעבודה חדשה בתעשייה חדשה במדינה חדשה.

ככל שאתה מוכן לכך, הלימודים האלה יכולים לשנות את חייך ללא היכר במובן הטוב של המילה. השאלה אם אתה רוצה לגלות את האמת על עצמך ומוכן לשינוי שאין ממנו חזרה?