דירוג ה-MBA של פייננשל טיימס 2025 יצא לאור, מה שעורר את המבול הרגיל של ניתוחים וויכוחים.
בית הספר וורטון נמצא בראש הרשימה, עם בית הספר לעסקים של קולומביה במקום השני ובית הספר לעסקים IESE במקום השלישי. יש שוויון בין INSEAD ל-SDA Bocconi במיקום הרביעי. MIT סלואן תופס את המיקום השישי, ואחריו בית הספר לעסקים בלונדון ובית הספר לעסקים ESADE. HEC Paris מדורג במקום ה-9 ובית הספר לעסקים קלוג תופס את המקום ה-10.
HBS יורדת למקום ה-13, המיקום הנמוך ביותר שלה בהיסטוריה של דירוג FT, וחולק את מיקומה עם קורנל ג'ונסון. סטנפורד נעדר מהדירוג (כנראה בגלל תגובות לא מספקות של סקר בוגרים) ו-CEIBS היא התוכנית האסייתית המדורגת הכי גבוה במקום ה-12. בעוד שהרשימה מציעה תמונת מצב של הנוף הנוכחי, היא גם מעלה שאלות חשובות לגבי מתודולוגיה ומה באמת מגדיר תוכנית MBA מהשורה הראשונה.
בואו נתעמק בכמה נקודות חשובות:
• ציווי הבין-לאומיזציה: בתי ספר עם גופי סטודנטים מגוונים, סגל בינלאומי ותכניות לימודים המתמקדות בעסקים גלובליים ממשיכים להיות מוערכים מאוד. זה משקף את העולם המקושר הדדי בו אנו חיים. למרות שהוא בעל ערך, דגש זה עשוי להגביר את האינטרנציונליזם, ולהועיל באופן לא פרופורציונלי לבתי ספר אירופיים המושכים חלק גדול של תלמידים בינלאומיים- שישה מתוך 10 בתי הספר המובילים הם בתי ספר אירופאים.
• תוצאות קריירה מתחת למיקרוסקופ: כיוון שלימודי תואר שני במנהל עסקים הם השקעה עצומה – החזר ROI משנה. ההתמקדות בתוצאות הקריירה, במיוחד רמות השכר והתקדמות הקריירה, מובנת. סטודנטים פוטנציאליים רוצים לראות החזר על ההשקעה שלהם. עם זאת, שימוש באחוז גידול בשכר כמדד מפתח מציב אתגרים. זה יכול להעניש סטודנטים עם משכורות גבוהות כבר לפני MBA (נפוץ בבתי ספר מובילים בארה"ב) תוך העדפה של אלה עם משכורות טרום MBA נמוכות יותר שחווים עלייה באחוזים גדולים יותר, גם אם המשכורות לאחר ה-MBA שלהם עדיין נמוכות ממקבילותיהם בארה"ב. זה יכול ליצור רושם מטעה של התקדמות בקריירה.
• תנודתיות דירוג ודאגות מתודולוגיות: התנודתיות של הדירוגים, כאשר בתי ספר "מקפצים למעלה ולמטה כל כך הרבה", מטיל ספק באמינות המתודולוגיה. תנודות פראיות עבור תוכניות כמו USC Marshall (קפץ מ-33 ל-50), אוניברסיטת שנגחאי (קפצה מ-24 ל-15), ESADE (17 ל-8), Chicago Booth (10 עד 17) וכו' מצביעות על כך שהדירוג אולי לא תופס את האיכות האמיתית של התוכניות הללו באופן עקבי.
• בחירות בעולם האמיתי: אחרון חביב, הדירוג אינו תואם את הבחירות בפועל של מועמדי MBA. לדוגמה, העובדה ש-HBS מדורגת מתחת ל-CEIBS היא אבסורד. מועמדים, כך נטען, יבחרו ברובם המכריע ב-HBS על פני בתי ספר המדורגים מעליו. באופן דומה, בעוד ש-SDA Bocconi עשוי להופיע טוב בדירוג FT, אין זה סביר שהמועמדים יבחרו בו על פני INSEAD או LBS.
• מוניטין ואמון: דירוג ה-FT, שנחשב פעם יוקרתי והמועמדים הסתמכו עליו, במיוחד עבור בתי ספר שאינם בארה"ב, מעלה כעת שאלות רציניות לגבי תקפותו. בתי הספר M7 מדורגים בספרות כפולות המצביעות על מתודולוגיה מטרית פגומה. יש נתק בין הדירוגים המובילים להעדפות המועמדים. בתי ספר רבים ב-10 המובילים אינם ברשימות היעד של המועמדים.
להלן 30 התוכניות המובילות בעולם לפי FT 2025:
# | School Name | Location | 2024 Rank |
1 | University of Pennsylvania: Wharton | US | 1 |
2 | Columbia Business School | US | 3 |
3 | IESE Business School | Spain | 5 |
4 | Insead | France | 2 |
4 | SDA Bocconi School of Management | Italy | 3 |
6 | MIT: Sloan | US | 6 |
7 | London Business School | UK | 8 |
8 | Esade Business School | Spain | 17 |
9 | HEC Paris | France | 12 |
10 | Northwestern University, Kellogg School of Management | US | 6 |
11 | Duke University's Fuqua School of Business | US | 14 |
12 | Ceibs | China | 21 |
13 | Harvard Business School | US | 11 |
13 | Cornell University: Johnson | US | 9 |
15 | UC Berkeley: Haas | US | 19 |
15 | Shanghai University of Finance and Economics: College of Business | China | 24 |
17 | University of Chicago: Booth | US | 10 |
18 | IE Business School | Spain | 20 |
19 | UCLA Anderson School of Management | US | 18 |
20 | Dartmouth College: Tuck | US | 12 |
20 | University of Virginia: Darden | US | 16 |
22 | IMD — International Institute for Management Development | Switzerland | 36 |
22 | Nanyang Business School, NTU Singapore | Singapore | 32 |
24 | Yale School of Management | US | 15 |
25 | Peking University: Guanghua | China | 37 |
26 | University of Oxford: Saïd | UK | 26 |
27 | Indian School of Business | India | 31 |
28 | ESCP Business School | France | 25 |
29 | University of Michigan: Ross | US | – |
30 | Fudan University School of Management | China | 27 |
מעבר למספרים: מה עושה תוכנית MBA נהדרת?
• דירוגים כקלט אחד: דירוג ה-FT מציע פרספקטיבה אחת, אבל זה לא אמור להיות הגורם היחיד שנחשב.
• אלמנטים בלתי ניתנים לכימות: תרבות התוכנית, נגישות הפקולטה, חוזק רשת הבוגרים והיבטים פחות מוחשיים אחרים ממלאים תפקיד מכריע בחוויית ה-MBA הכוללת.
• מדדים חלופיים: יש הטוענים שמדדים כמו תשואת תלמידים (שיעור ההרשמה) וגודל ההקדש יכולים לספק תובנות חשובות לגבי החוזק והמוניטין של התוכנית.
סטודנטים פוטנציאליים ל-MBA צריכים לחקור מעבר לדירוג. עליהם להשתתף בסמינרים מקוונים של בית הספר, לבקר בקמפוסים ולדבר עם סטודנטים ובוגרים. בסופו של דבר, תוכנית ה-MBA ה"טובה ביותר" היא זו שמתיישרת עם יעדי הקריירה האישיים שלך, סגנון הלמידה וההעדפות האישיות שלך. אל תתנו לדירוג להיות המניע היחיד להחלטה שלכם. צור קשר עם ארינגו עוד היום כדי לדון בבתי ספר היעד שלך המותאמים לכל ההעדפות והאילוצים שלך.