כתבה ב-bloomberg.com מדווחת על עליה בכמות האפליקיישנס שהוגשו השנה לתוכניות ה-MBA המובילות. הכתבה מתבססת על נתונים שפורסמו ע"י GMAC שמראים כי דווקא השנה, בצל המגפה וחוסר הוודאות בכלכלה העולמית, נבלמה מגמת הירידה בכמות האפליקיישנס שחלה בשנים האחרונות בזכות הביקוש הגובר לתארי MBA בבתי הספר המובילים למנהל עסקים בארה"ב.

הנתונים מראים על עליה של 13% בכמות האפליקיישנס ל-20 תוכניות ה- Two Year MBA המובילות לפי דירוג ביזנסוויק בהשוואה לשנה שעברה. בין בתי הספר בהם נרשמה עליה בביקוש – הרוורד, וורטון, קולומביה, MIT, קלוג, שיקגו, ברקלי, דרדן, טאק. כאשר פרצה מגפת הקורונה מועמדי MBA היו צריכים להחליט האם התואר שווה את ההשקעה במציאות הנוכחית, המשנה כמה מהיתרונות הנלווים ללימודי MBA בתוכנית מובילה – נטוורקינג, התמחויות קיץ ומפגשים אישיים עם סטודנטים מכל העולם. האם שווה כעת להשקיע בתואר כזה במידה והלימודים יתקיימו אונליין?

הנתונים אכן מראים שהמגפה העולמית הרתיעה חלק מהמועמדים, בעיקר מועמדים בינ"ל שהגישו פחות אפליקיישנס לתוכניות בארה"ב. אולם לעומתם ישנם מועמדים רבים שהחליטו ללכת ללמוד דווקא עכשיו, כאשר אפשרויות התעסוקה פחותות, כדי לפתוח לעצמם אפשרויות תעסוקה חדשות ולהגדיל את כושר ההשתכרות שלהם בעוד שנתיים, כאשר המגפה צפויה לחלוף והכלכלה העולמית צפויה להתאושש. גורם נוסף שסייע למשוך מועמדים אל התוכניות המובילות הוא ההקלות שנתנו חלק מהתכניות למועמדים בתקופת המגפה, כגון דחיית מועדי ההגשה, הורדת דרישות הקבלה והגדלת הכיתות. לדוגמא, וורטון דחו את הדדליין האחרון להגשה לתוכנית שמתחילה בספטמבר 2020 בשבועיים, UNC דחו את הדדליין ביותר מחודשיים, ייל דחו את הדדליין מאפריל לסוף מאי, טאק הוסיפו סיבוב קבלה נוסף, בעוד ברקלי וקלוג הגדילו את הכיתות, מה שאפשר להם לקבל יותר מועמדים.

התוצאה של כל הגורמים הנ"ל ניכרת – בוורטון, MIT וקולומביה התקבלו 1000 אפליקיישנס יותר מהשנה שעברה, לאחר ששלושת בתי הספר דחו את הדדליין שלהם, לעומתם, בסטנפורד לא דחו את הדדליין (רק אפשרו למועמדים להגיש ציוני מבחנים מאוחר יותר) וכמות האפליקיישנס שלהם לא גדלה בהשוואה לשנה שעברה. בסטנפורד הסבירו את ההחלטה הזו ואמרו כי לא רצו להוסיף סיבוב קבלה נוסף בקיץ ולהזמין מועמדים נוספים להגיש מועמדות כאשר מועמדים מוכשרים רבים כבר הגישו מועמדות בשלושת הסיבובים הראשונים, כי זה לא יהיה הוגן עבור המועמדים החדשים שסיכויי הקבלה שלהם יהיו נמוכים.

איך כל זה ישפיע על העתיד? לא לגמרי ברור, והרבה מאוד תלוי בהשפעות מגפת הקורונה וכן בבחירות לנשיאות בארה"ב שישפיעו בין השאר על נושא הויזות למועמדים מחו"ל. חשוב לציין כי גם השנה כבר יש תוכניות רבות שנותנות הקלות למועמדים, כגון פטורים ממבחני GMAT/GRE.